fbpx

Internet marketing niche

Veel ondernemers denken altijd dat ze lukraak door in het rond te schieten en van alles aan te bieden ze het meeste succes zullen hebben. Het is een strategie die veel wordt gebruikt. Maar is hij ook effectief? Hier kan heel simpel op worden geantwoord met een nee. Het is niet effectief omdat je jezelf te groot neerzet. Zeker met veel concurrentie op de markt kan dit zeer nadelig werken. Denk daarom eens na over een niche. Met niche marketing kom je al een heel eind. Je haalt de volgende voordelen eruit:

  • Door een nichemarkt te nemen heb je minder concurrentie. Het is belangrijk om dit op een slimme manier te doen en jouw doelgroep te verkleinen.
  • Je richt je niet op de massa maar op “nieuwe” klanten. Hiermee verlaag je jouw marketingkosten.
  • Je kunt jouw klanten makkelijker vinden. Indien je de tips en technieken uit dit artikel gebruikt weet je precies waar jouw nieuwe klanten zich bevinden.

Door niet lukraak van alles aan te bieden krijgen jouw klanten meer vertrouwen in je. Je bent een expert en dat trekt aan.

Wat is een niche?

Men duidt het woord nichemarkt vaak alleen aan met het woord niche. Het is een specifiek klein afgebakend deel van de markt. Nichemarkten kennen veel minder concurrentie dan de hoofdmarkt. In sommige nichemarkten zit zelf maar een aanbieder. Er zijn diverse nichemarkten te bedenken. Internet marketing is een nichemarkt van marketing en zoekmachine optimalisatie weer een nichemarkt van internet marketing.

Betekenis geven aan je nichemarkt in een bestaande markt!

Het is altijd mogelijk om jouw product te verkopen in een nieuwe markt. Echter is dit niet heel makkelijk. Een nieuwe markt aanboren is altijd spannend en het kan zeer succesvol uitpakken, maar ook niet. Let dan op wat je wilt en doet. Indien je er toch zeker van bent kun je de gok wagen. Wil je op safe spelen? Kies dan voor een markt die zichzelf al heeft bewezen.

Het kiezen van een niche in een markt die succesvol is en zichzelf al heeft bewezen is een zeer wijs besluit. Bijvoorbeeld: “ je kiest een product om af te vallen na de overgang”. Afvallen is een markt die zich al heeft bewezen en succesvol is. Er is veel concurrentie in deze markt. Door jezelf op een specifieke doelgroep te richten verklein je jouw groep en heb je een niche markt.

kies-een-niche

Kies je niche product!

Indien je meerdere producten aan dezelfde klanten kunt verkopen wordt een markt pas succesvol. Door een specifiek product te hebben kun je jezelf op een bepaalde doelgroep richten en specialiseren. Dit kan voor- en nadelen hebben. Je verkoop kan beperkt zijn.

Toch kun je uitblinken doordat je jezelf echt ergens in specialiseert. Mensen komen dan speciaal naar jou toe. Maar let op wees niet te specifiek met je niche. Je hebt bijvoorbeeld een product dat zich richt op: “ vrouwen die na de overgang willen afvallen”. Je bent dan heel specifiek met je product.

Die vrouwen zullen daar iets voor kopen en daarna kopen ze het niet meer. Ze hebben het namelijk niet meer nodig. Zorg er daarom voor dat je een niche kiest waarbij je meerdere producten aan dezelfde klant kunt verkopen.

Geld-verdienen-vanuit-huis

Domineer de door jouw gekozen nichemarkt.

Er zijn veel mensen die vergeten dat bijna elke vorm van marketing een vorm van niche marketing is. Door jezelf op een specifiek stukje marketing te richten en een specifieke doelgroep aan te spreken maak jij op de juiste manier gebruik van niche marketing.

Veel bedrijven denken dat het belangrijk is om je breed te richten en te oriënteren. Dit is echter niet waar. Hoe specifieker je bent hoe beter. Dit trekt klanten aan. Je kunt ze beter advies geven omdat je er echt alles over weet. Je hebt een goed inzicht en klanten voelen dit. Zeker indien je veel concurrentie in jouw sector ervaart is het belangrijk om te kijken naar de niche. Je kunt jezelf dan beter specialiseren, daar bereik je veel meer mee.

De consument kiest meestal voor de laagste prijs. Indien je jezelf hier ook op richt heb je kans dat je niet tussen alle vele bomen in het bos uitkomt Het heeft dan meer zin om jezelf echt ergens in de specialiseren.

niche

Met deze drie dingen moet je rekening houden indien je een nichemarkt kiest!

1. Pluis goed uit en onderzoek je niche!

Het is niet slim om in het diepe te springen. Gun jezelf wat tijd, Onderzoek je niche en ga dan pas in interactie met je klanten. Kijk naar hun behoeftes, ontmoetingsplaatsen, t.v. zenders, websites etc. Kijk wat ze hebben en waar jij in zou kunnen uitblinken.

2. Plan goed

Het is niet makkelijk om meteen over te stappen naar een niche. Het heeft tijd nodig. Het is lastig om de juiste niche meteen te vinden. Kijk dus goed naar wat je wilt. Plan elke niche voor uit. Je kunt hier veel mee bereiken.

plannen

3. Geef je (niche) klanten wat ze willen

Het is echt niet zo simpel dan je denkt. Je denk ik kies iets wat de klanten willen en toch blijkt dit niet goed te zijn. Dit kan echter nadelig werken en het is belangrijk dat je jouw oogkleppen op tijd af doet. Het kan namelijk zijn dat je de eigenlijke behoeftes van een klant over het hoofd ziet.

Het is daarom echt belangrijk dat jij jezelf goed in je klant verdiept. Dit kan door jezelf goed in hun te verdiepen en jezelf echt in te leven in een klant. Door goed naar ze te luisteren kom je al een heel eind. Kijk eens door de bril van je klanten dan leer je echt al heel veel. Als jij weet hoe een klant denkt vindt je vanzelf de perfecte niche die bij je klant past. Vraag ook eens rond aan de klanten. Doe onderzoek doormiddel van enquêtes. Wat willen zij? Wat verwachten zij? Zo kom je echt al veel meer te weten over je klanten. Daarnaast is het belangrijk om je echt op een goede niche toe te spitsen en dat je echt aan biedt wat zij van je verwachten.

Heb je dat allemaal gedaan? Dan kun je eventueel nog extra service en diensten bieden. Zo kom je echt dicht bij je klanten te staan en wordt jouw niche een succes.

Een goede nichemarkt is goud waard!

Door jezelf goed te verdiepen in de doelgroep. kun je veel bereiken. Het is niet makkelijk om een goede niche te vinden die ook goed loopt. Daarom is het vinden van een goede niche markt ook heel veel waard.

een-goede-niche-is-goud-waard

Ben jij er klaar voor?

Heb je gevonden wat je zocht? Weet jij welke niche bij jou past? Weet je hoe je alles moet bereiken? Lees alles nog eens goed door. Zet op papier wat je wilt bereiken en hoe. Ga alles tips nog eens na. Lees alles na en vraag advies. Je kunt op internet nog meer informatie vinden. Indien je er echt klaar voor bent zal je echt een super niche markt vinden en wordt de marketing een succes.

Affiliate-marketing-revolutie-leren


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *